Ongeveer een jaar geleden was ik voor bijscholing in Hilversum. In een hotel langs de snelweg. Want dat is makkelijk bereikbaar voor iedereen.

Ik zie dan vaak oude bekenden; collega’s en vakgenoten. Altijd leuk! Superbelangrijk trouwens; bijscholing. En op deze dag was het onderwerp ook nog eens heel erg interessant. Energieverdeling in het lichaam.

De docent had mijn volle aandacht. Waarom? Energietekort! Niet genoeg energie om te kunnen doen wat je graag zou willen. Voor heel veel mensen herkenbaar. Heel veel mensen die ik help hebben hiermee te maken.

Ongeveer halverwege het tweede deel van de ochtend begon Dorothé (zo heet de docent) over het belang van omega 3 vetzuren voor de energieproductie in je lichaam. 

Eigenlijk over het belang van een goede vetzuurbalans. Ook vertelde ze dat meer dan 99% van de mensen in ons land een omega 3 tekort heeft. En hoe een tekort aan omega 3 te maken heeft met energietekort in ons lijf. En hoe te weinig energie weer te maken heeft met allerlei klachten.

Na de bijscholing besloot ik de vetzuurbalans bij mijn cliënten standaard te gaan testen. En wat bleek? Meer dan 95% heeft te weinig omega 3 (en te veel omega 6) in het bloed. 

Dat is ook de reden dat een goede vetzuurbalans zo’n belangrijke plaats inneemt in mijn Maatwerk Methode. Het verbeteren en herstellen van de vetzuurbalans geeft vaak spectaculaire resultaten. Klachten die verminderen en zelfs kunnen verdwijnen. Klachten die je op het eerste gezicht helemaal niet in verband zou brengen met zoiets als de vetzuurbalans. 

Vetzuren staan, ook wetenschappelijk gezien, erg “in the picture”. Er wordt heel veel (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar deze stoffen en de werking ervan in ons lijf. Naast een aantal andere, zijn omega 3 en omega 6 de belangrijkste vetzuren voor ons lichaam. Het zijn de essentiële meervoudig onverzadigde vetzuren. Door onze “moderne” manier van leven met veel en intensief bewerkt voedsel krijgen we veel meer omega 6 binnen dan omega 3. In onze westerse voeding zitten 15 tot 25 keer zo veel omega 6 als omega 3 vetzuren. De wenselijke verhouding is 5 tot 1 keer zoveel omega 6 als omega 3. Hierdoor én door andere leefstijlfactoren heeft de meerderheid van ons vandaag de dag een tekort aan omega 3 vetzuren. Om je te laten zien wat omega 3 allemaal doet in ons lijf heb ik een en ander voor je op een rijtje gezet.  

Tot de omega 3 vetzuren behoren ALA, EPA en DHA. In theorie kan ons lichaam ALA omzetten in EPA en DHA, maar uit onderzoek blijkt dat deze omzetting heel inefficiënt is. Hierdoor zijn EPA en DHA ook essentieel te noemen. Dit betekent dat je voor het goed laten functioneren van je lichaam deze vetzuren moet binnenkrijgen via de voeding. 

Omega 3*:

  • Draagt bij aan een goede hart- en vaatgezondheid; kan de bloeddruk verlagen, kan het HDL-cholesterol (het “goede” cholesterol) niveau verhogen, kan de hoeveelheid triglyceriden verlagen, kan het ontstaan van bloedpropjes voorkomen, kan het ontstaan van plak in de aderen verminderen
  • Draagt bij aan een goede geestelijke gezondheid; het kan helpen bij depressie, angst, en andere psychische stoornissen 
  • Draagt bij aan een goed geheugen en goede concentratie
  • Draagt bij aan een goede ontwikkeling van het (ongeboren) kind; met name de ontwikkeling van hersenen en ogen 
  • Is goed voor je huid; kan bijdragen aan gezonde huidcellen, kan vroegtijdige veroudering van de huid voorkomen en kan bescherming bieden tegen schade door de zon
  • Draagt bij aan een goede spierwerking
  • Kan menopauzale opvliegers, pre-menstrueel syndroom en menstruatiepijn verminderen
  • Draagt bij aan een goede werking van het immuunsysteem
  • Is goed voor de ogen; DHA is een belangrijke bouwstof van het netvlies
  • Kan pijn verlichten
  • Kan zorgen voor een betere slaap
  • Draagt bij aan een goede wondheling
  • Verkleint de kans op het ontstaan van obesitas, metabool syndroom en diabetes type II 
  • Kan ontstekingen remmen; kan de aanmaak van ontstekingsstoffen verminderen

Wil je meer weten over de werking van omega 3? Stuur me dan een mail of laat hier je bericht achter

*bron: naturafoundation.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu